MÆRKER anmeldt flere steder ...



Jeg er meget begejstret for serien og har lyst til at komme i gang med bøgerne. Allerede i morgen.

Af Lise Bregnhøj

Fælles for bøgerne er også, at det er kompetente folk, der står bag. Desuden gælder det for serien, at det er litteraturen, der er i centrum, og at der i litteraturarbejdet fokuseres på læsemåder, læseforståelse og på det dialogiske aspekt.

Opgaverne til teksterne er varierede, inspirerende og lægger op til kreativitet, refleksion, dialog og selvfølgelig forskellige måder at samarbejde på. Eksempelvis skal eleverne i uddraget fra Morten Ramslands ”Sumobrødre” blandt andet arbejde med tænkeskrivning, de skal lave en elevatortale, og med baggrund i arbejdet med et af Ramslands billeder skal eleverne selv i gang med at kreere et billede.

Det er en flot serie til litteraturarbejdet på mellemtrinnet, der hermed anbefales på det allervarmeste.
Læs hele anmeldelsen fra FOLKESKOLEN her.



Et sandt festfyrværkeri

Af Bent Rasmussen

De tre første udgivelser i Gyldendals nye litteraturserie "Mærker" hedder "Stor, større, størst" (ved Marianne Oksbjerg), "Mærkelige dage" (ved Mette Bechmann Westergaard) og "Barske brødre" (ved Ayoe Quist Henkel) og er ualmindelig godt og inspirerende skruet sammen.

Opgaverne i de tre bøger er et sandt festfyrværkeri af gode, varierede relevante og kreative ideer. Det er længe siden, jeg har set så flotte, gennemarbejdede og kreative opgaver.

"Mærker" er inspirerende, ambitiøse og kreative undervisningsmaterialer, som det vil være en drøm at tage med ind i et klasselokale. Layouten er i top, og illustrationerne er velvalgte.
Læs hele anmeldelsen fra SKOLEBIBLIOTEKET her.


Spændende og relevant for målgruppen

Af Bitten Frey

Eleverne vil finde genkendelse og inspiration og blive opfordret og udfordret til at reflektere og fortælle om deres egne oplevelser - mærker. Jeg er meget inspireret og har læst bogens tekster - nogle kendte, andre ikke, alle nyere, skrevet inden for de sidste 10 år - som ren lystlæsning.

Bogen er indbydende og veltilrettelagt.

Anmeldelse af Hvad er meningen? af Anna Karlskov Skyggebjerg i Læsepædagogen nr. 4/2015

 


Uhygge og livsforståelse

Af Merete Ahner


Elever i 5.-6. klasse kan have en fest med dette litteraturmateriale. Tekster og billeder er velvalgte, og de meget varierede arbejdsmetoder, der foreslås, gør, at både elever og lærere får lyst til at bruge dem i undervisningen.(...) Temaerne er som taget ud af hjernen på elever i 5. og 6. klasse, og de er kyndigt bearbejdet af de tre forfattere. God arbejdslyst!

 Anmeldelse af Ustyrlig uhygge af Ayoe Quist Henkel/Marianne Oksbjerg og Hvad er meningen? af Anna Karlskov Skyggebjerg. Læs hele anmeldelsen i FOLKESKOLEN her.